Hoe zou je je stijl omschrijven?

Ik hou van simpele, kleurrijke en elegante foto’s. De hele dag door ligt mijn focus op het bruidspaar. Ik breng variatie in mijn foto’s door afwisselend detailfoto’s, foto’s van de omgeving, geposeerde foto’s en candids (spontane foto’s) te nemen. Op deze manier komt jullie verhaal helemaal tot zijn recht in een album.

Wanneer kunnen we je het beste vastleggen?

Ik raad jullie aan daar niet te lang mee te wachten want van zodra ik geboekt ben voor een huwelijksreportage op een bepaalde dag, ben ik niet meer beschikbaar. Sommige van mijn klanten boeken mij meer dan een jaar op voorhand, andere hebben geluk dat er nog een plaatsje vrij is en leggen mij dan weer 3 maanden voor hun huwelijk vast. Mijn ervaring leert me dat de maanden juni, juli, augustus en september ieder jaar opnieuw bijzonder populair zijn. Daarom: van zodra jullie feestzaal vastligt raad ik jullie aan contact met mij op te nemen en een kennismakingsgesprek in te plannen.

Hoeveel tijd moeten we rekenen voor de fotosessie?

Ik raad jullie aan om 90 tot 120 minuten in te plannen voor het maken van de foto’s. Alle reistijd en ‘in de auto instaptijd’ komt hier nog bij. Meestal zit je dus al snel aan twee uur voor dit onderdeel. Dit lijkt lang maar de tijd vliegt zo voorbij en enkel zo kan ik jullie fantastische foto’s met maximale variatie garanderen. De fotosessie is wat mij betreft het belangrijkste fotomoment van de dag.

Het is handig om een locatie in de buurt van de ceremonie of feestzaal te kiezen, zodat we niet te veel tijd verliezen. Als fotograaf kan ik op elke locatie mooie foto’s maken maar de beste locaties zijn de simpelste. Dit kan zowel in de natuur (een park, veld, bos, …) als in stadsomgeving (een rustig straatje, een muur, een gebouw, …) zijn. Jullie kennen jullie woonplaats het beste waardoor ik graag van jullie een voorstel krijg voor de locatie. Het is verder ook slim om een back-up locatie te voorzien voor wanneer het te slecht weer zou zijn om buiten te fotograferen. De locatie van jullie avondfeest kan daarvoor interessant zijn.

Hoeveel tijd moeten we rekenen voor de groepsfoto's?

Het maken van groepsportretten duurt meestal 15 tot 30 minuten, afhankelijk van het aantal combinaties dat jullie kiezen. Ik werk altijd met een lijstje waarin we op voorhand vastleggen welke combinaties we zullen fotograferen. Dat werkt snel en efficiënt. Deze foto’s neem ik meestal na de ceremonie en voor het begin van het avondfeest.

Werk je met een 'must-have' lijstje?

Oh nee! Ik heb het één keer meegemaakt in het begin van mijn carrière, dat ik ’s morgens een lijst van drie pagina’s overhandigd kreeg met daarop de foto’s die het koppel graag had. Dat reportage was uiteindelijk (volgens mij) niet van hetzelfde niveau als al mijn andere reportages… simpel omdat ik niet mezelf kon zijn en meer bezig was met de lijst vanbuiten te leren ipv foto’s te maken. Dat werkt niet. Daarom: vertrouw mij en ik bezorg jullie fantastische foto’s! Mocht er nu een uniek moment zijn dat speciaal is op jullie huwelijk en waarvan jullie graag foto’s willen, laat me dat dan even weten en ik zorg er graag voor.

Is het mogelijk om van al onze gasten een foto te maken?

Nee, sorry dat is niet mogelijk. Mijn ervaring leert me dat het erg veel tijd en organisatie in beslag neemt om iedereen te fotograferen. Daarnaast vind niet iedereen het leuk om “verplicht” te poseren en wanneer iemand er dan met een zuur gezicht op staat… daar heeft niemand iets aan. Dit soort foto’s komen niet in een album waardoor ik mijn tijd liever aan het fotograferen van echt foto’s besteed. Willen jullie toch graag van alle gasten een foto? Dan raad ik aan om een photobooth te huren.

Wat doe je als je ziek wordt?

Ik word niet zo snel ziek. In de drie jaar dat ik huwelijksfotograaf ben, is het in ieder geval nog nooit gebeurd. Moest dit toch het geval zijn, dan zal ik alsnog komen. Indien er sprake is van overmacht, zoals een gebroken been, dan zal ik contact met jullie opnemen en alles in het werk stellen om een collega te vinden die de reportage kan overnemen. De foto’s selecteer en bewerk ik zelf zodat ze in mijn stijl zijn.

Hoe lang duurt het voordat we de foto's hebben en hoe krijgen we ze?

Binnen 7 dagen na jullie huwelijk ontvangen jullie een voorsmaakje van de foto’s. Ideaal om jullie (en jullie gasten) enthousiast te maken voor de rest van de reportage. Gelijktijdig wordt via email de factuur gestuurd voor het resterend saldo.

Binnen 3 weken na jullie huwelijk (en ontvangst van het resterend saldo), ontvangen jullie een link naar een modern vormgegeven online-gallery. Daar kunnen jullie alle foto’s van de huwelijksreportage bekijken, downloaden (in hoge-resolutie) en delen met jullie vrienden en familie.

Bewerk je de foto's?

Tijdens het fotograferen zelf, stel ik alles in het werk om de foto’s al meteen zo goed mogelijk te maken. De foto’s worden daarna licht gecorrigeerd op kleur en contrast om ze mijn stijl mee te geven. Ik fotografeer alle foto’s in kleur en zet eventueel later enkele foto’s om naar zwart-wit.

Is het ook mogelijk om letterlijk alle foto's van ons huwelijk te krijgen?

Nee sorry, dat is niet mogelijk. Ik maak zelf een uitgebreide selectie voor jullie met een minimum aantal foto’s, zoals afgesproken is tijdens het kennismakingsgesprek. Dit worden er vrijwel altijd meer. Alle foto’s die goed zijn krijgen jullie. Foto’s waar jullie niet mooi op staan, de dubbele, … die verlagen het niveau van de reportage en daar heeft niemand iets aan. Less is more.

Als je ons één tip zou kunnen geven, welke zou dat dan zijn?

Ik zou aanraden om jullie dag slim te plannen! Een goede dagplanning zorgt ervoor dat ik jullie een fantastische fotoreportage kan afleveren en jullie van elke seconde van jullie dag kunnen genieten zonder stress of haast. Slim plannen komt erop neer dat jullie voor elk onderdeel van de dag de juiste tijd in jullie planning voorzien. De kans is heel groot dat jullie voor de eerste keer trouwen, vandaar dat ik mijn klanten graag help bij het optimaliseren van hun dagplanning.

Heb je nog enkele andere tips voor ons?

Ja zeker:

  • Voorbereiding: heb je graag mooie detailfoto’s van je trouwkleed en schoenen? Dan is het belangrijk dat ik er bij het klaarmaken al bij ben (reken hiervoor ongeveer 30 minuten). Eens je je kleding aan hebt kunnen deze foto’s niet meer gemaakt worden. Veder is het een goed idee om tijdens het klaarmaken niet te veel mensen rond je te hebben. Dit kan namelijk zorgen voor stress en dat is nergens voor nodig.
  • Ceremoniemeester: aanrader of niet? Dat hangt er van af. Als het een wat oudere man is in een traditioneel kostuum ben ik er geen fan van. Mijn ervaring leert me dat deze personen niet echt “photo-minded” zijn en vaak onnodig op de foto komen staan (om je trouwkleed bijvoorbeeld goed te leggen… terwijl het perfect ligt). Daarnaast is het allemaal zo stijf en niet meer van deze tijd. Wil je toch graag een ceremoniemeester? Kies dan voor een jonge persoon met een moderne aanpak die komt in dezelfde soort kleding als je gasten. Tot slot nog even meegeven dat ik als fotograaf de tijd goed in het oog houd, zodat de planning wordt nageleefd zoals voorzien. Voor deze taak hoef je dus niet speciaal een ceremoniemeester aan te nemen.
  • Ceremonie: als je op je trouwdag een ceremonie in de kerk of een persoonlijke viering op een andere locatie hebt voorzien, is het een goed idee om je trouw voor de wet in het gemeentehuis op een andere dag te doen. Eén ceremonie op je trouwdag is ideaal. Keep it simple! Dit heeft verschillende voordelen. Zo bespaar je op je grote dag minstens één uur tijd (dat is best veel). Verder moedigen gemeentes trouwen op weekdag aan, door een fors goedkoper tarief aan te rekenen. Tot slot: de ceremonie in het gemeentehuis duurt op zich ongeveer 10 minuten, die van de “echte” ceremonie meestal 60 minuten. Het spreekt voor zich dat de foto’s van die laatste veel interessanter zijn en dus mooier om in een album te gebruiken.
  • Openingsdans: in België is het vaak de gewoonte om het dansfeest te laten starten om 0u ’s avonds of later. Dit is geen goed idee. Veel mensen zijn tegen dan “moe-gegeten” en dit zorgt ervoor dat je dansfeest moeizaam op gang komt. Het is beter om je openingsdans vanaf 21u en ten laatste om 23u te laten beginnen. Neem dit goed door met de zaalverantwoordelijke zodat de planning wordt nageleefd zoals voorzien.

Heb je nog een vraag?

Neem contact op